FAQ

Frågor och svar (FAQ)

Här har vi sammanställt vanligt förekommande frågor när det gäller "Fiber till Byn" projektet och teknikfrågor gällande fiber.


Har ni frågor om fiber, föreningen, anslutningsavgifter, medlemskap och allt annat som rör oss som förening och som saknas samt som ni undrar över skicka den till oss så försöker vi att svara efter bästa förmåga och är frågan relevant och intressant så läggs den upp här så småningom.

 

Frågorna skickar ni till info@sundsjofiber.se och så svarar vi så snabbt vi kan. Tack på förhand.


Ekonomifrågor.

Varför är räkningen för Januari högre än för resten av året?

   Medlemsårsavgiften för fiberföreningen debiteras på Januari-fakturan.


Varför kan jag inte välja e-faktura som betalningsalternativ?

   I dagsläget ingår tyvärr inte det i vårat avtal med Svea-ekonomi. Det går däremot att välja autogiro.


Avtal & Abbonemangs-frågor

TrippelPlay, vad är det?

   TrippelPlay är samlingsnamnet för Bredband, TV-paket och IP-telefoni som fiberföreningen tecknade med Telia.


Har jag TrippelPlay ?

   Om du teckande bredbandsavtal med Sundsjöfiberförening för tjänster via Telia så är det troligt att du har TrippelPlay.


Jag skrev på ett flerårigt avtal för TrippelPlay men vill nu bryta det, går det och hur gör jag?

   Ja det går, byten kan genomföras 4 ggr per år under bestämda datum. Skicka ett mail till byta.avtal@sundsjofiber.se med namn, adress, fastighetsbeteckning & telefonnummer. Det tillkommer en kostnad för bytet.


Vad är skillnaden mellan 'Trippel Play' och 'Öppen Fiber' ?

  • 'Trippel Play' är det fleråriga avtal Sundsjöfiberförening tecknade med Telia för ett rabbaterat anslutnings- och tjänste-avtal för 6 år framåt. Medlemmen betalar den årliga föreningsavgiften samt den månatliga fakturan för avtalet till föreningen.
  • 'Öppen Fiber' är vad det kallas när en ansluten medlem i föreningen väljer att inte ta det av föreningen framhandlade avtalet utan istället vill välja en egen lösning eller att inte ha en anslutningstjänst i dagsläget. Medlemmen betalar då bara den årliga föreningsavgiften till fiberföreningen. Medlemmen står själv för den ev. kostnaden mot sina övriga tjänsteleverantörer.

Övriga frågor.

Min utrustning börjar bli lite till åren, kommer ni att skicka ut en nyare modell?

   För medlemmar som tecknar det nya avtalet på 6 år så ingår en ny snabbare router samt en mer avancerad tv-box.

   De medlemmar som väljer öppen fiber bör vända sig till sin tjänsteleverantör för information om passande utrustning.


När jag skrev på nya TrippelPlay-avtalet fick jag en ny router och tv-box, vad gör jag med de gamla?

   Föreningen har beslutat att överlåta utrustningen till de medlemmar som innehar den, det står dem då fritt att behålla eller avyttra den som de behagar. Om man avser att kassera den så rekomenderas att lämna in den på återvinning som el-skrot.